zaterdag 7 september 2013

Vind maar eens een geit in Costa Rica. Bericht no. 15

Ik had nog een kleine inhaalslag te maken in mijn blogposts en rondzend e-mail, en dit leek me een uitstekend geschikt moment:
Costa Rica heeft namelijk net voormalig voetbaldwerg VS verslagen in de kwalificatie voor het WK en staat nu stevig bovenaan in de groep. De vorige pot tegen de VS zat ze niet lekker want die moesten ze in de sneeuw in de VS spelen. Ik geloof dat ik niet hoef uit te leggen welk effect sneeuw zal hebben gehad op de Tico, die het winter noemt als het 's ochtends dertig graden is en 's hij middags getrakteerd wordt op een tropische bui. Afijn het wordt hier gevierd met veel toeterende auto's. De kinderen en Mette slapen daar wel doorheen, maar het houdt mij wakker genoeg om even een paar regels te kloppen.


We zijn -zoals jullie uit bovenstaande begrijpen- inmiddels alweer een paar weekjes terug uit Europa, en het voelde deze keer  echt als thuis komen, daar waar in januari de terugkomst wel met wat gemengde gevoelens gepaard ging. Het laat zich niet moeilijk raden wat nu het grote verschil maakte: werk.Dat de papieren na 5 maanden weliswaar nog steeds niet rond waren (maar daarover straks meer) mocht de pret niet drukken. Ik kon weer terug in hetzelfde ritme van het  nieuwe-curcus-maken: 2 dagen lezen en slides inelkaardraaien, om weer 2 uur college te kunnen geven. Dit semester trouwens fotochemie, fotofysika en fotobiology een vak dat nauw aansluit op de kennis die ik opbouwde tijdens mijn promotie.

Veel tijd had ik overigens sowieso niet gehad om gemengde gevoelens te krijgen: 11 augustus waren we terug, en in al onze wijsheid was de opening van de Nederlandse School (dat andere projectje van mij) gepland op 17 augustus en de eerste lessen op 19 augustus. En er moesten nog wel 'wat dingetjes'geregeld worden. Maar er was inmiddels gelukkig ook een goede dynamiek ontstaan bij de mensen die onderweg op de kar waren gesprongen, en met de reeds ingevlogen actieve juf Diane, gingen ook een aantal dingen gewoon vanzelf, zonder dat ik me er tegenaan mocht/hoefde/wilde/kon bemoeien. En zoals gepland zo geschiedde.Een feestelijke opening op de residentie door ZM ambassadeur (die had namelijk toegezgd) en inderdaad op de eerste lesdag zoals we hem aan het begin van het jaar geprikt hadden, de eerste les. Al snel gevolgd door een shipment  van 15 dozen met les- leer- en leesmateriaal en voldoende kinderboeken om een respectabele kinderboekembibliotheek mee op te richten. Missie geslaagd. Was een beetje trots natuurlijk (mag je dat zeggen?) En dat terwijl ik het project zeker niet met volle overtuiging of op eigen initiatief was begonnen.

Terug uit Europa dus waar we ruim vier weken waren en we lang niet iedereen hebben gezien. Onze eigen schuld natuurlijk want een flink gedeelte daarvan hebben we in Zweden gezeten. Zowel in het huisje als op bezoek in de Stockholm omgeving - met als uitsmijter een lang weekend op Arholma - een prachtig mooi eiland in de Archipel in de Baltische zee. Ik zal de komende dagen wat foto's uploaden naar de blog. En net als de thuisblijvers in Nederland hadden wij wat de Zweden noemen 'kanon-goed' weer.

Maar daar lezen jullie natuurlijk deze mail helemaal niet voor. Jullie willen gewoon weten of er nog adembenemende, spectaculaire of gewoon grappige dingen gebeuren in den vreemde (dat inmiddels dus niet zo vreemd meer is). Tsja wat moet ik zeggen: er was weer eens een flink stuk weg weggeslagen van één van de levensaders voor het verkeer van de hoofdstad, dus de Bailey bruggen konden weer uit de kast (herinneren jullie het vorige "gat" nog? en dat ze er toen vergeten bij waren te zeggen dat die noodbruggen maar tot een zeker gewicht kunnen dragen.....). Ach en soms zijn er ook positieve verassingen. Het nieuwe lab en de nieuwe kantoren zijn al opgeleverd. Slechts 9 maanden te laat (maar ik had gewed dat het er minstens 12 zouden worden). En dat bijvoorbeeld blijkt dat de ambtenaarn die al je papieren voor een werkvergunning moet beoordelen,  helemaal niet een norse vent - achter een glazen raampjeen met honderd stempels op zijn bureau met een  uitpuilend achterhaalde kastenarchief en met een blik die verraadt dat hij al met zijn gedachten bij de wedstrijd van vanavond is - blijkt te zijn, maar gewoon een aardige vrouw die van het keukentrapje afkomt waarop ze net het kantoor aan het versieren was met crepepapier in voorbereiding op de Dia de Independencia, en die je papieren aandachtig in ontvangst neemt en vervolgens ook nog je mobiele nummer vraagt zodat ze je kan bellen in het geval  er onverhoopt toch nog een papiertje ontbreekt. Want eerlijk gezegd rekende ik op het warte scenario, waarbij er vervolgens dan ook nog 6 weken niks gebeurd en als je dan gaat vragen waarom dan heeft het 6 weken op een stapel 'Incompleet' gelegen zonder dat ook maar iemand daar een duwtje tegen heeft gegeven. Maar ik zal de huid niet verkopen voor de beer geschoten is. We moeten nog even afwachten of de vergunning er ook daadwerkelijk komt.

Tot zover dus eigenlijk nog niks adembenemends. Helaas? Wel als je spanning wil dan kun je binnenkort weer terecht bij de VPRO, bij Freek in de Jungle die hier vlak voor de vakantie nog was om nieuwe beelden op te nemen (volgens mij wordt het in oktober uitgezonden). Voorlopig zien wij eigenlijk alleen maar die 2 apen die zich hier voortbewegen als ware het hun natuurlijke habitat.
En daar hebbende ouders van die apen dan weer een heel goed gevoel bij.

Marijn


Geen opmerkingen: