dinsdag 13 mei 2014

Vind maar eens een geit in Costa Rica. Bericht no. 19: De lente editie

Saludos aan alle trouwe geitenmail lezers

Bij jullie is het lente, bij ons is het regenseizoen begonnen, en voordat we allemaal weer met onze gedachten bij de zomervakantie zijn nog even een kort berichtje vanuit San Jose (of eigenlijk Escazu).
Volg je mijn Facebook posts? Dan kun je deze mail weer sluiten, want dan zit je oud nieuws te kauwen. Hoewel herkauwen natuurlijk een rustgevende bezigheid kan zijn, getuige de voldoening waarmee koeien (en geiten!) dat lijken te doen :)

De laatse keer dat ik jullie langs deze weg sprak heb ik wat uitgebreider verslag gedaan van onze gemoedstoestand, en eindigde ik met de voorbode van Frederiks Jaguar Jungle feest. Laat ik dat wapenfeit kort samenvatten: ook hier is het een hele uitdaging om voor 12 jongetjes van 8 vol met hormonen en competitiedrang een tuinfeestje met spelletjes te verzorgen dat niet is uitbesteed. Wel hadden we de taart uitbesteed aan Magaly: petje af voor de Jaguartaart. Die competitiedrang leidt trouwens soms tot mooie taferelen. Zo was er de grote hardloopwedstrijd FunRun en besloot Frederik de 5km te gaan rennen. Met slechts beperkte training in de benen viel dat wel zwaar, maar hij haalde het, maar belande niet op het podium. Dikke tranen echter bij F. toen Emile later wel op het podium verscheen voor een zilveren medaille op de 1 km voor 5-jarigen. Emile lijkt ook echt de bouw te krijgen van een hardloper met zijn lange latten. Gelukkig kon Frederik deze week dan eindelijk ook zijn medailles binnenhalen met zilver op de borstcrawl en goud op de rugslag tijdens een zwemwedstrijd.
En ik moet zeggen dat Frederiks bouw ook meer geschikt lijkt voor hard zwemmen dan voor hardlopen



Voor mij zijn de lessen op de highschool weer afgelopen en ben ik inmiddels weer op de universiteit aan het lesgeven. Elke week heb ik nu 10 studenten (een mix van studenten, profs en 3 mensen uit de verfindustrie) die naar mijn verhaal komen luisteren. De inschrijving was chaotisch geweest waardoor ik nu uiteindelijk op een hele rare tijd lesgeef, en wederom pro bono, maar het is leuk om te doen, en kost me aanzienlijk minder voorbereiding dan vorig jaar omdat het materiaal al is gemaakt. Ik moet nu alleen het verhaal weer een beetje vorm geven, en de presentatie hier en daar nog wat scherper maken. De dag na mijn verjaardag hadden mijn toehooorders taart geregeld voor tijdens mijn college. Dat soort gebaren zijn de extreem positieve kant van de Tico cultuur. Verder zijn we druk bezig om het plan voor het 2e succesvolle schooljaar van De Boomkikker (nlse school in CR) rond te breien: financieel, qua leerlingen en leerkrachten. Fondsenwerving ging dit jaar al een stuk beter door een grote loterij die we hielden op de Koningsdagreceptie, maar daarover straks nog een een stukje.  Tot slot speel ik natuurlijk ook regelmatig reisleider voor vrienden en familie die vooral in de mooiste maanden Jan-Apr de schoonheid van dit land komen bewonderen. We gaan dit jaar zelf vroeg op vakantie naar Europa (en misschien in oktober ook nog naar Nicaragua), maar ik kijk al wel weer met een schuin oog naar de periode erna, en ben weer wat fanatieker aan het solliciteren op wat andere zingevende functies, omdat het altijd maar weer afwachten is hoe het op de Universiteit uitpakt.

Mette heeft weer wat mooie jurkjes kunnen dragen met alle festiviteiten van de afgelopen weken. Niet alleen was daar de eerste 'Dia del Rey' met een zeer geslaagde receptie op een mooie nieuwe lokatie (Mette in Koningsblauw), volgend op een mooie vrijmarkt ('Feria Holandes') dit jaar in samenwerking met de Boomkikker, waarvan de kinderen een kleedjesmarkt en talentenshow hielden. Ook waren er veel festiviteiten rondom de machtwisseling. Een aantal weken geleden werd de nieuwe president Luis Guillermo Solis gekozen, en dus was er een grote inauguratie vorige week in het nationale stadion (ondergetekende wist zichzelf daarbij ook naar het erepodium voor staatshoofden en delegatieleiders te sneaken), en diverse afscheidslunches, diners en recepties met nu oud-presidente Laura Chinchilla.
Weest gerust allen -voordat het onderbuikgevoel komt opborrelen ('no pun intended') over diplomaten die van onze belastingcenten de bloemetjes buiten zetten - er werd ondertussen ook nog keihard gewerkt aan handelsbevordering, lezingen over mensenrechten en persvrijheid, verdragen, en ook nog wat consulaire gevalletjes tussendoor.

De toespraak die Mette hield op de receptie werd dit keer wel aandachtig beluisterd omdat er speciale aandacht was voor de voetbaltaktieken van 'La Sele' (de selectie alhier) en La Naranja Mechanica (de oranje selectie). Een prima verpakking om ook nog een paar gerichte boodschappen aan het publiek mee te geven over het werk van de Nederlandse Ambassade.

M.a.w. zelfs met de heerlijk ontspannende korte break tussendoor met het bezoek van vrienden en familie, is Mette straks ook wel toe aan even uitblazen in ons Zweedse stulpje. Misschien tot in Nederland, of in Zweden !?!


Mette, Frederik, Emile en marijn

PS Meer zien van ons leven. Deze week stuur ik ook weer eens een fotoverslag via Flickr met wat recente fotos van de familie in zijn natuurlijke habitat (spreek uit op zijn Frederik-school-Amerikaans: hebbiteêht)

Geen opmerkingen: